top of page
Dagens Meme
Godt at læse
Søg i tags
Ingen tags endnu.
Sociale Medier
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Black Google+ Icon

15 Sekunder

Næste episode starter om 15 sekunder. Klokken er 22:07 og jeg føler en pludselig tomhed idet jeg ser rulleteksterne, der nu ruller oppe i venstre hjørne mens næste episode fristende sidder i det modsatte. Den virkelige verden kommer krybende tilbage så jeg trykker hurtigt ’næste episode’.

45 minutter senere ser jeg igen rulleteksterne forsvinde oppe i hjørnet og 15 sekunder har jeg til at reevaluere mig selv og mine valg før den næste begynder. I de 15 sekunder med sort skærm mellem episoderne kan jeg se mit spejlbillede der kigger tilbage på mig med trætte øjne og et udtryksløst ansigt. Men jeg har ikke noget valg længere alligevel, for de 15 sekunder er gået og næste episode er allerede begyndt. Jeg er 9 sæsoner inde men jeg skulle måske også snart i seng… ”Ok, ok, ok, fint. Det her er den sidste,” lover jeg mig selv, velvidende om at det nok ikke er det. Endnu 45 minutter senere stirrer den blege pige igen tilbage på mig fra den sorte skærm. Jeg trykker ikke på ’næste episode’ denne gang, for jeg ved at jeg bliver nødt til at sove nu. Nej, jeg SKAL sove. Ellers bliver det bare så meget hårdere end det allerede er, at placere den der første fod ned på det kolde gulv i morgen om nogle timer. Men fordi jeg ikke rør en finger, ingen selvkontrol eller viljestyrke har tilbage, starter næste episode bare. Hov. Meeeen nu den jo i gang, så kan jeg jo lige så godt bare liiiige se eeeeeeen til…

Vi bruger mindre tid foran tv’et men mere tid foran skærme generelt, det er ingen nyhed. Den serie jeg så, er også et normalt tv-show der jo faktisk BLIVER sendt på tv. Der er bare det, at man skal vente EN HEL UGE på næste episode. Nej tak. Jeg vil have den og jeg vil have den nu. Jeg vil se det hele. Nu. Og så er den jo lige der. 15 sekunder eller et let klik væk.

’Binge watching’ kalder nogen det. Definitionen så vi kan være lidt faglige omkring dette misbrug, er når man ser mere end 3 episoder i træk. Og ærligt virker 3 episoder lidt patetisk i mine øjne. Pft! 3 episoder i træk?! More like 3 sæsoner, amirite?

Det jeg tilstår her skræmmer også mig selv lidt. Det er (heldigvis?) ikke sådan mere, men det har været slemt.

Overdreven TV seen har længe været forbundet med sundhedsproblemer. Videnskabelige undersøgelser har vist, at folk der langvarigt ser tv øger risikoen for fedme og relaterede sygdomme såsom diabetes, men også psykiske problemer som ensomhed og depression.

En nylig undersøgelse fra Texas A&M fandt også, at de, der binge-watch’er lider af manglede selvregulering og evnen til at stoppe, hvilket antyder, at binge-watching kan være en vanedannende adfærd. Men det vides dog stadig ikke om det ene forårsager det andet, eller omvendt.

Ak, ja. Netflix er djævlens værk! Men det er ok for de 15 sekunder er gået og næste episode starter nu.


bottom of page